fbpx

Værtsfamilie FAQS

Værtsfamilie FAQS

Vi håber, at du vil finde svar på de spørgsmål, du måtte have om at være værtsfamilie hos MyEducation.

HVORDAN BLIVER MAN EN VÆRTSFAMILIE?

MyEducation samarbejder med familier i alle former og størrelser. Vi har ingen fast idé om, hvordan en værtsfamilie skal se ud. Det vigtigste, vi beder om fra en værtsfamilie er, at de kan tilbyde et sikkert, kærligt og støttende miljø for en ung person at bo i.

Du kan være en familie med børn derhjemme eller en familie uden børn. Du kan være en enlig forælder eller en enkelt person. Du kan være en familie, hvis børn nu er flyttet ud, eller et samme-køn par. Uanset din situation, bedes du kontakte os for at tale om fordelene ved at være værtsfamilie og hvad du kan tilbyde en udvekslingselev.

For at blive en værtsfamilie med MyEducation skal du gennemføre nogle processer for at blive godkendt:

Kontakt MyEducation for at registrere din interesse i at blive en værtsfamilie ved at udfylde vores værtsfamilieprofilformular, sende mail eller ringe.
Vælg en elev, der bedst matcher din familie
Få tilsendt materiale om den eller de ønskede elever
Blive sat i gang med at lave en værtsfamilieansøgning, hvor man fortæller om sig selv og sin familie, uploader billeder samt straffeattester på alle hjemboende 18+
Møde med en medarbejder i dit hjem for at gennemføre en personlig samtale omkring det at være værtsfamilie.

Du kan henvende dig til MyEducation og forhøre dig om, hvilke elever, der mangler værtsfamilie eller du kan kigge på vores hjemmeside, hvor de elever, som endnu ikke har familie findes. MyEducation-teamet kan sende dig et udvalg af profiler at kigge på, baseret på dine præferencer for værtskab og familiens interesser og hobbyer. Vi vil give dig en grundlæggende profil, et brev fra eleven, et brev fra forældrene og lidt information om elevens interesser.

Disse dokumenter bør give dig en god indikation af elevernes personlighed og lade dig vælge den, der passer bedst til dit hjem.

Nogle af vores familier vælger at være værtsfamilie for mere end én elev. Vi tillader, at eleven deler værelse med hinanden, men vi vil tjekke under interviewet, om vi mener, at værelset tilbyder tilstrækkelig plads til at huse to teenagere. Nogle familier vælger at være værter for to elever, fordi de gerne vil have støtte til hinanden, men du skal være opmærksom på, at ikke alle elever bliver bedste venner og kan leve meget forskellige og separate liv, mens de er på udveksling.
Familier kan være værtsfamilie for elever af forskelligt køn, men de kan ikke dele værelse. Vi placerer ikke elever fra samme land i det samme hjem. De skal være fra forskellige lande, så deres eneste fælles sprog er dansk.

Når værtsfamilieansøgningen er færdiggjort og skoleplacering er på plads sendes placeringen afsted til vor partner af MyEducation teamet. Du vil blive orienteret om afsendelse af placeringen og kan så vente på, at eleven tager kontakt til dig. Det er eleven, der først skal tage kontakt til dig og dernæst kan I have al den kontakt, som I har tid og lyst til.

Det er vigtigt, at du starter et forhold med eleven før deres ankomst, da det giver jer alle mulighed for at lære hinanden at kende. Eleven og deres forældre kan have mange spørgsmål om området, skolen og hvad de skal pakke. Nogle elever kommunikerer meget med deres familier før ankomsten, mens andre ikke gør det. Uanset hvad har du masser af tid til at lære hinanden at kende, når de ankommer.

Når vi starter placeringsprocessen med dig, vil vi tale med dig om de lokale skoler, der måske kan indskrive en udvekslingselev. Hvis vi ikke tidligere har placeret en elev i dit område, vil vi straks kontakte skolerne for at spørge om indskrivning. Denne proces kan tage noget tid, da nogle skoler aldrig har arbejdet med udvekslingselever før og ikke har en politik om deres indskrivning.
Skolen kan muligvis kun tage imod en studerende i 10 måneder på grund af finansieringen, de i øjeblikket modtager for EU-studerende. Nogle skoler er glade for at indskrive elever på alle programlængder, fordi de erkender de mange fordele en udvekslingselev kan bringe til et skolemiljø. Skolen vil bestemme, hvad der er muligt, og vi vil holde dig opdateret om de svar, vi modtager. Vi beder om din tålmodighed, mens vi taler med skolerne, da lærerne er meget travle, og det kan tage flere uger i nogle tilfælde at få et fast svar.

FORBEREDELSE TIL ANKOMST

Som værtsfamilie for en MyEducation elev er du primært ansvarlig for at tilbyde et omsorgsfuldt miljø for vores elev at komme ind i. Vi beder dig behandle eleven som din egen søn eller datter. Lad dem føle sig velkommen, involver dem i familielivet og støt dem, når de begiver sig ud på dette store eventyr. Du har også en værgerolle for eleven, og vi håber, at du vil hjælpe dem med at forfølge deres interesser, sikre, at de klarer sig godt i skolen og følge med i skolearbejdet og hjælpe dem med at få det meste ud af deres tid i Danmark.
På et materielt niveau forventes det, at du leverer:
Et værelse til eleven at bo i – værelset skal være komfortabelt, indrettet, rent og have en seng samt plads til, at eleven kan opbevare sit tøj og ejendele.
På en skoledag beder vi om, at de har adgang til ingredienserne til at smøre en madpakke (sandwich, frugt, snacks). Familier behøver ikke at lave madpakken – faktisk er det bedre, hvis eleven selv laver den. Sørg for, at de ved, hvad de kan bruge, og hvor alt er. Nogle elever vælger måske at købe deres egen frokost i skolen, hvilket er okay, men det er i så fald for egen regning. Bare diskutér, hvad de gerne vil gøre.
Hvis en elev er ude med venner eller deltager i en aktivitet og spiser ude, er du ikke ansvarlig for deres måltid. Hvis de imidlertid vil være hjemme senere på grund af en aktivitet, håber vi, at I vil kommunikere sammen for at sikre, at eleven har et måltid.

Eleven er støttet økonomisk hjemmefra og skal derfor selv dække transportudgifter, evt. kontingenter til aktiviteter, mobilregning, personlig hygiejne samt evt. besøg forlystelsesparker eller museer.
Skal værtsfamilien på rejser kan man også sagtens bede eleven dække nogle omkostninger i den anledning – f.eks. flybillet eller skileje.

Alle vores elever behandles og godkendes af vores betroede partnerorganisationer over store dele af verden. Vi arbejder ikke direkte med udenlandske elever. Dette forhold sikrer, at eleverne og deres naturlige forældre får ordentlig støtte og forberedelse til udvekslingsoplevelsen.

Alle elever skal fremlægge en komplet ansøgningspakke, herunder en medicinsk formular udfyldt af en læge, lærererklæringer, skolerapporter og personlige dokumenter. Eleven bliver også interviewet af personale fra vores partnerorganisation for at vurdere deres beredskab og forståelse af udvekslingsoplevelsen. På dette møde vil deres engelske færdigheder også blive vurderet.
Efter accept og inden ankomsten deltager alle elever i en præ-afrejse-orientering, hvor detaljerne om udvekslingen drøftes, og regler og forventninger gøres klare. Denne orientering støttes også af håndbøger og andre forberedelsesdokumenter.

Ved ankomst til Danmark deltager alle 5 måneders og 10 måneders elever i en ankomstorientering. Afhængigt af deres ankomsttidspunkt udføres dette enten som en gruppe på en ankomstlejr eller lokalt af deres områdeansvarlige. Her drøftes alle detaljer om udvekslingen igen, men denne gang med fokus på Danmark.

Ved ankomst beder vi om, at huset er i god stand, således at eleven får et positivt førsteindtryk af dit hjem. Deres værelse bør være klar til deres ankomst.

AT BYDE DIN ELEV VELKOMMEN

Vores ankomster i august deltager normalt i en ankomstlejr, inden de drager til deres værtsfamiliehjem. Ankomster til Danmark deltager normalt i en lejr i København af 2 dages varighed. Ved afslutningen af disse lejre rejser eleverne derefter med bus, tog eller fly til værtsfamilieområde, og vi beder dig om at hente dem på aftalt destination. Ankomstdatoen kommunikeres til dig på forhånd, og transporten bookes normalt en måned før ankomst.

For ankomster i januar rejser afholdes der ligeledes en camp inden de kommer ud til deres værtsfamilier.

Vores bedste råd til alle værtsfamilier er at starte, som I mener at fortsætte.
Din elev vil bo hos dig i en betydelig periode, så det er vigtigt, at du ikke behandler dem som gæster. De er en del af din familie, så du bør behandle dem sådan. Hvis du falder ind i vanen med at gøre alt for dem i den første uge, bliver det sværere at bryde den vane, og eleven kan måske ikke forstå, hvad der forventes af dem.

Vis dem, hvor tingene er. Vis dem, hvordan man laver en kop te! Gør det klart, hvad de kan spise i køkkenet, hvordan fjernsynet fungerer, hvor vaskemaskinen er, og hvor de kan finde ekstra toiletruller. Det kan føles meget mærkeligt ikke at behandle en nyankommen som gæst, men det er vigtigt for dig og eleven, at forventningerne sættes tidligt, da det vil hjælpe jer alle med at lykkes.

Mange familier kan lide at tilbringe en dag med at vise deres elev rundt i den lokale by. Vis dem, hvordan de kommer til skolen. Nogle har opgaver, der skal udføres, såsom at købe et taletidskort til deres mobiltelefon.
Gør ikke for meget i de første par dage, da eleven vil være træt. Den mentale anstrengelse ved at tale engelsk og møde nye mennesker og måske komme sig efter jetlag vil tage på dem, så der er ingen grund til at gøre for meget.
Igen, start, som I mener at fortsætte.

MyEducation har en liste over regler, som eleven skal følge under deres udveksling, og disse bliver kommunikeret til dem før ankomsten og ved orienteringen. Disse regler inkluderer, men er ikke begrænset til:

  • Ingen alkohol, rygning eller narkotika
  • Ingen kørsel af motoriserede køretøjer
  • Skal arbejde hårdt i skolen
  • Følge værtsfamiliens regler.

Vi beder dig overveje de regler og forventninger, du ønsker at opstille for din elev. Hvis du har andre teenagebørn, forventer vi, at du opstiller de samme regler for eleven som for dine egne børn. Forståeligt nok kan du beslutte, at nogle ændringer er nødvendige, mens eleven bliver bekendt med området og skaber nye venskaber. Tænk på, hvilke pligter du forventer, at eleven skal udføre derhjemme, og hvordan de generelt bør bidrage. Mange familier oplever problemer med overforbrug af skærme derhjemme, så overvej, hvordan du kan begrænse telefon- og internetbrug og sikre, at lektierne bliver lavet.

MyEducation vil give så meget støtte og vejledning som muligt for at sikre, at du er klar til din elevs ankomst, og vi vil også støtte dine regler, mens eleven bor i dit hjem.

Igen, start, som du mener at fortsætte!
Sørg for at du taler med eleven i de første dage om, hvad dine regler og forventninger er. Det er bedst at have en samtale, og i nogle tilfælde kan familier lide at skrive ting ned, især når eleven har en mere begrænset forståelse af dansk.

Husk, at det er nemmere at minde en eleven om, hvad der forventes, end at bede dem om at ændre deres forståelse fuldstændigt af, hvad der forventes af dem, mens de bor i dit hjem.

MyEducation vil sikre en indskrivningsdato for din studerende fra skolen. Nogle skoler foretrækker at have et møde med dem for at udarbejde deres skema, og derefter vender eleven tilbage den følgende dag, mens andre foretrækker, at eleven starter på dag ét.
Hvor det er muligt, beder vi om, at en værtsforælder følger eleven til skolen den første dag, så de har støtte og hjælp. Det er en stor fordel for dem at have dig med dem og hjælpe dem med at finde vej.

UNDER PROGRAMMET

Kommunikation er nøglen til succes for programmet. Opfordr din elev til at tale med dig om deres dag i skolen og hvordan de har det. Er de glade i skolen og derhjemme? At åbne denne kommunikationslinje vil hjælpe jer alle til at lykkes og sikre, at I begge får mest muligt ud af oplevelsen.
Hjemve kan være et problem, som de fleste elever oplever, så det hjælper, hvis du sørger for, at eleven ikke tilbringer meget tid alene på deres værelse eller taler med deres familie og venner hjemmefra. Jo mere tid de tilbringer isoleret på denne måde, jo sværere vil det være for dem at overvinde hjemve og kulturel tilpasning.

Foreslå aktiviteter, som de kan lave i weekenderne, og involver dem i dine ugentlige aktiviteter. Hvis du går i fitnesscenteret eller tager en gåtur, så prøv at tage eleven med. Tag dem med til lokale seværdigheder og gør dem opmærksomme på lokale begivenheder. Opfordr dem også til at mødes med nye bekendtskaber i skolen for at hjælpe dem med at opbygge venskaber. Gør det klart, om din elev er velkommen til at tage en ven med hjem.

Mild opmuntring er nødvendig for alle elever, men nogle kan have brug for lidt mere hjælp end andre. Selvom du måske forventer, at alle ansøgere til programmet er meget udadvendte og modige, er det ikke tilfældet. Nogle elever vil starte hurtigt og tage alt i stiv arm, mens andre er ret generte og nervøse for at prøve nye ting, så du skal måske justere din måde at involvere dig på for at støtte dem i overensstemmelse hermed. Med tiden vil de forhåbentlig få venner og få mere travlt og du vil se dem udvikle sig og sprede deres vinger mere.

Vi håber, at alle elever vil gribe enhver mulighed for at møde nye mennesker og prøve nye oplevelser, men nogle er mere tøvende end andre. MyEducation mener, at det er afgørende, at alle elever deltager i mindst én fritidsaktivitet mens de er på udveksling. Det hjælper dem med at holde sig beskæftiget, møde mennesker med lignende interesser, og de vil også have meget sjov. Som værtsfamilie vil vi bede dig om at hjælpe din elev med at finde en aktivitet, som de gerne vil deltage i, og derefter sørge for, at de bliver involveret. En fast, men venlig motivation er nødvendig for nogle elever, da de måske er nervøse for at prøve nye ting.

Ud fra din elevs profil og samtaler med dem før ankomsten ville det være fantastisk, hvis du kan undersøge mulighederne for dem i det lokale område. Nogle skoler tilbyder en række aktiviteter, mens andre ikke gør det. Hvis din elev ønsker at deltage i spejderne eller et kor, vil al hjælp, du kan tilbyde for at finde dem en klub og få dem tilmeldt tidligt, gøre meget for at hjælpe dem med at lykkes og falde hurtigt til i programmet.

Din områderepræsentant er en lokal person, der arbejder for MyEducation. De er personer, der nyder at arbejde med unge mennesker eller tidligere har været værtsfamilie og kender fordelene ved udvekslingen. Områderepræsentanterne er der for at støtte dig og eleven igennem oplevelsen.

Områderepræsentanten skal have kontakt med både eleven og værtsfamilien og dette indebærer en blanding af opkald, sms’er eller mails. MyEducation har ikke en fastlagt tidsplan for kontakt med værtsfamilier, da vi foretrækker, at du og områderepræsentanten finder ud af, hvad der er nødvendigt. Vi beder om, at områderepræsentanten er i kontakt med dig hver måned, men du kan afgøre, hvordan I kommunikerer. Mellem disse kontakter kan både du og eleven kontakte områderepræsentanten, når det er nødvendigt.

Kommunikation er så vigtig under udvekslingsoplevelsen. Hvis der opstår et problem, er det afgørende, at du taler med nogen om det tidligt. Jo længere tid du lader et problem ligge, jo sværere er det at løse.
Med mindre problemer håber vi, at du kan tale direkte med eleven og forklare problemet og sørge for, at eleven forstår regler og forventninger. For flertallet af problemer kan en klar samtale løse problemer meget hurtigt.

Hvis et problem er større, f.eks. hvis eleven isolerer sig fra familien eller bryder reglerne, er det vigtigt, at du kontakter din områderepræsentant, hvis du har brug for hjælp. Igen, jo før problemet bliver rejst, desto mere kan vi gøre for at hjælpe. Du kan føle, at områderepræsentanten skal bekræfte den besked, du har givet eleven om et problem, eller du kan bede dem kontakte eleven, fordi du er bekymret for dem.

Vi beder eleven om at gøre det samme. Hvis der er et mindre problem, håber vi, at de kan tale direkte med dig om det og få hjælp. For mere komplekse problemer kan eleven måske først tale med områderepræsentanten. I denne situation kan områderepræsentanten derefter komme og tale med dig om bekymringen. For mere komplicerede problemer kan det være nødvendigt med et møde mellem dig, eleven og områderepræsentanten for at diskutere problemet. Vi håber, at alle vil komme til dette møde med et åbent sind og være villige til at gå videre og støtte hinanden.

Hvis alvorlige problemer ikke kan løses, vil vi arbejde på at finde en ny værtsfamilie til eleven. At finde en familie kan tage flere uger, så vi må bede om tålmodighed, mens denne proces gennemføres.

Nogle familier har ferier booket i den periode, hvor en elev bor hos dem. Nogle elever rejser med deres familie, og i denne situation forventes det, at eleven betaler for deres indkvartering og rejse, hvis det er nødvendigt. Det er vigtigt at drøfte disse omkostninger med eleven tidligt, da nogle har mere begrænsede budgetter end andre.

Hvis du tager på ferie uden din elev, beder vi dig om at kommunikere dine rejsedatoer så tidligt som muligt til MyEducation-teamet. Vi vil derefter arbejde sammen med dig for at finde en midlertidig familie til eleven. Eleven har ikke lov til at overnatte i værtsfamiliehjemmet uden en voksen til stede.

Nej. Eleven forbliver på udveksling i hele programperioden. De vil tilbringe skoleferier og jul sammen med dig hjemme.
Særlige omstændigheder kan føre til, at MyEducation tillader en elev at vende hjem i en kort periode, men dette er ikke almindeligt.

Et udvekslingsprogram er ikke en tid for eleven til tage på rundrejse i landet og se hele Danmark. Vi forventer ikke, at familier rejser overdrevet med deres elev. Vi håber dog, at du vil gøre en indsats for at vise dem lokale attraktioner og vise dem ting, som du kan håndtere og har råd til. Alle elever er ansvarlige for deres egne billetter til attraktioner, så du behøver ikke budgettere for dette. Alle elever er forhåbentlig taknemmelige for de muligheder, de får tilbudt, og vi håber, at I alle sammen kan opleve sjove ting sammen.

MyEducation sigter mod at tilbyde to ture i løbet af de 10 måneder, men antallet af deltagere afgør om turene kan gennemføres. Vi forsøger at arrangere to fælles ture – én om efteråret og én om foråret. Alle detaljer deles både med eleven og med værtsfamilien så tidligt som muligt, så de kan vælge, om de ønsker at deltage. Disse ture er en ekstra omkostning for dem, og selvom vi forsøger at holde omkostningerne så lave som muligt, vil ikke alle elever vælge at deltage.

Bliv en værtsfamilie i dag