Hejsa, hvordan kan vi hjælpe dig?
Her på siden kan du finde svar på de spørgsmål vi oftest får stillet..
Selve opholdet
8 år. Vi tilbyder kurser for unge fra 8–20 år. Det nøjagtige aldersinterval varierer fra destination til destination.
Ja! Vi sender vores elever af sted til seriøse skoler, som tager deres ansvar meget alvorligt. Det sikreste er at vælge indlogering på et kollegium, hvor der er 24 timers overvågning. Skolerne har mange års erfaring med at arrangere sprogkurser for unge, og der bliver taget godt hånd om de unge helt fra ankomst til lufthavnen og til de bliver kørt tilbage i lufthavnen ved afrejse. Der er personale på sprogskolen, som de unge altid kan få fat i. Bemærk også, at der er et afsnit vedr. opsyn og regler på hver programinfoside om de enkelte programmer, hvor det angives hvor meget opsyn der er de enkelte steder.
Fra skolernes side er der arrangeret et nuanceret aktivitets- og ekskursionsprogram, så der nærmest hele tiden foregår noget under opholdet.
Der kan være tale om lidt lektielæsning, men der tages hensyn til, at det også er sommerferie for de unge, så der er ikke tale om flere timers hjemmearbejde. Desuden er der mange andre aktiviteter og ekskursioner på programmet – og også her får de unge jo øvet sproget en masse.
Undervisningen foretages af veluddannede lærere, som har et speciale i at undervise udlændinge i deres modersmål. De målretter deres undervisning til et ungt klientel og sørger for at lektionerne bliver underholdende og interessante. Alle aldersgrupper kan være repræsenteret i timerne, idet det er det sproglige niveau, der ligger til grund for sammensætningen i klasserne.
Der bor voksne sammen med de unge på kollegierne, og hos familierne er det værtsparrets ansvar at føre opsyn. Se også afsnittet omkring opsyn på programinfosiden for det givne program, hvor der er nærmere detaljer om reglerne på det valgte program.
Værelserne på de forskellige kollegier er af forskellig størrelse, og vi ønsker altid at vores elever placeres i et værelse med forskellige nationaliteter. Et par venner/veninder har dog mulighed for at anmode om at blive indlogeret sammen (notér venligst dette i kommentarfeltet på tilmeldingen), og så gør skolen hvad de kan for at opfylde dette ønske – dog kan det ikke garanteres.
Der er vaskemuligheder på de fleste kollegier og hos værtsfamilier – i de fleste tilfælde mod et mindre gebyr.
Vi anbefaler, at man max medbringer mellem 500 og 750 kr. i lommepenge pr. uge, og den bedste måde at have dette beløb med sig på er i form af et hævekort (min. alder er 12 år), hvor det ønskede beløb er indsat som et max beløb.
På kollegierne består maden som regel af en buffet med et varieret udvalg, men det er vigtigt at oplyse os om, hvis der er specielle ønsker eller restriktioner. Der kan evt. være tale om ekstraomkostninger i den forbindelse.
De bliver mødt af personalet og bliver vist til deres værelser – senere vil der i mange tilfælde være rundvisning, gives praktiske informationer og/eller evt. afholdes et velkomstmøde.
Vi sender dig et “Rejsebevis” som noget af det sidste inden din afrejse. Det er et bevis med alle dine samlede oplysninger. Her vil også være vigtige dokumenter vedhæftet, som du behøver på din rejse.
Mange af skolerne sender en pakkeliste, men som udgangspunkt skal man huske badehåndklæde, skriveredskaber og en blok, samt evt. ordbøger. Hvis der skal medbringes yderligere vil det fremgå af ”Rejsebeviset” eller andre informative dokumenter fra sprogskolen.
Det er bestemt anbefalelsesværdigt at tegne både en afbestillings- og en rejseforsikring, hvis man ikke allerede har det i forvejen. Afbestillingsforsikringen dækker det indbetalte beløb, hvis man på grund af lægeordineret sygdom bliver forhindret i at komme af sted. Rejseforsikringen dækker bl.a. hjemtransport og behandling på privat hospital om nødvendigt. Se mere om de forsikringer vi tilbyder her. OBS: Vær opmærksom på, at nogle ungdomsprogrammer har en begrænset forsikring inkluderet i prisen – dog anbefales det stadig at have en mere omfattende rejseforsikring, så man er helt dækket.
Flyrejsen
De unge rejser alene af sted eller sammen med en ven eller veninde, og ved ankomst til destinationen er der afhentning af en repræsentant fra sprogskolen. Inden afrejse modtager I nøje beskrivelse af, hvad jeres barn kan forvente ifm. afhentningen i ankomstlufthavnen. Da der også er forældre, som vælger at følge deres barn til sprogskolen (fx ifm. egen ferie), er det mange steder muligt at vælge transfer-service fra/til. Dog er det selvfølgelig nødvendigt at tilkøbe transfer-service til de unge, hvis man ikke vælger at følge dem.
Unaccompanied Minor eller UM-service er er en service, som udbydes af både flyselskaber og sprogskoler, hvor man betaler et ekstra gebyr for, at en dedikeret person fra flyselskabet følger den unge fra check-in-skranken og på hele rejsen frem til ankomstlufthavnen, hvor en dedikeret person fra sprogskolen tager direkte imod den unge og derfra videre til skolen. Dette er normalt en service, som primært henvender sig til unge under 12 år (og nogle flyselskaber tilbyder slet ikke denne service til unge, hvis de er over 12 år). UM-service skal bookes både hos flyselskabet i forbindelse med booking af flybilletter OG hos sprogskolen (gennem os). Det er i mange tilfælde op til forældrene, om de ønsker at tilkøbe denne service. Dog er der nogle flyselskaber, som kræver at der bookes UM-service, hvis den unge er under en bestemt alder (fx 12 år). Det er derfor vigtigt, at forældrene undersøger dette nøje i forbindelse med køb af flybillet. Hvis der bookes UM-service hos flyselskabet, SKAL der også bookes UM-service gennem os/sprogskolen, hvorfor det er vigtigt, at forældrene giver os klar besked, om der er booket UM-service eller ej.
Hvis der ønskes Unaccompanied Minor service (ledsagerordning på flyet for mindreårige), bedes Eurostudy underrettet, idet sprogskolerne beregner et ekstra gebyr for dette – de skal nemlig stille en ekstra person til rådighed ved afhentningen i lufthavnen. Se mere om UM-service her.
Vi oplyser i det sidst tilsendte dokument ”Rejsebeviset” et nødtelefonnummer, som kan benyttes i tilfælde af forsinkelser el. lign. undervejs. Er det inden for almindelig kontortid, kan Eurostudy naturligvis også kontaktes.
Først og fremmest står der ofte nøje instrukser herom på den transfer-bekræftelse, som I vil modtage ca. 2 uger før afrejse sammen med rejsebeviset. Det er vigtigt, at jeres barn bliver stående lige uden for exit-døren (efter at have hentet baggagen), hvis de ikke umiddelbart kan få øje på omtalte repræsentant fra sprogskolen. Vedkommende er højst sandsynligt lige rundt om hjørnet. Alle elever vil også modtage et nødtelefonnummer de kan ringe på, hvis de af en eller anden årsag ikke finder repræsentanten fra skolen med det samme.
Ja (mindre I har fravalgt dette ifm. tilmelding). Der vil være en person fra sprogskolen, som står i lufthavnen med et skilt med elevens eller sprogskolens navn på, og vedkommende kører eleverne til indlogeringsstedet. Ved hjemrejse bliver eleverne ligeledes kørt til lufthavnen, og de bliver vist hen til check-in-skranken.
Check-in i lufthavnen skal finde sted omkring 2 timer før afrejse til lande i Europa – beregn længere tid til oversøiske lande.
Ja! I kan sagtens selv bestille fly, men I skal være opmærksomme på følgende: 1) Tjek flyselskabets regler for uledsagede rejser for mindreårige, da nogle selskaber fx kræver at man flyver med en voksen hvis man er under 16 år eller lign., 2) Husk at ankomst/afrejse skal ske til/fra en bestemt lufthavn og i et bestemt tidsrum, som angivet i mailen med bookingbekræftelse mm., samt på programinfosiden (her på hjemmesiden) for det givne program.
Det er altid en god idé at sætte et tydeligt mærkat på bagagen, så den dels er let at genkende på bagagebåndet, og dels vil den også være lettere at spore, hvis den skulle komme på afveje.