fbpx

Værtsfamilie FAQ

Værtsfamilie FAQs

Svar på de mest hyppige stillede spørgsmål

HVORDAN BLIVER MAN EN VÆRTSFAMILIE?

MyEducation samarbejder med familier i alle former og størrelser. Vi har ingen fast idé om, hvordan en værtsfamilie skal se ud. Det vigtigste, vi beder om fra en værtsfamilie, er, at de kan tilbyde et sikkert, kærligt og støttende miljø for en ung person at bo i. 
 
Du kan være en familie med børn derhjemme eller en familie uden børn. Du kan være en enlig forælder eller en enkelt person. Du kan være en familie, hvis børn nu er flyttet ud, eller et samme-køn par. Uanset din situation, bedes du kontakte os for at tale om fordelene ved at være værtsfamilie og hvad du kan tilbyde en udvekslingsstudent.

For at blive en værtsfamilie med MyEducation skal du gennemføre nogle processer for at blive godkendt: 
 
– Kontakt MyEducation for at registrere din interesse i at blive en værtsfamilie ved at udfylde vores værtsfamilieprofilformular. 

– Møde med en af vores medarbejdere i dit hjem for at gennemføre en personlig samtale og udfylde relevante dokumenter til din ansøgning. 

Gennemfør en politikontrol. 

– Vælg en studerende, der bedst matcher din familie, og tag kontakt med dem for at opbygge et forhold til dem inden deres ankomst. 

– Byd din nye ‘værtssønellerværtsdattervelkommen i dit hjem. 

Når du er blevet godkendt som en værtsfamilie, vil MyEducation-teamet sende dig et udvalg af profiler at kigge , baseret dine præferencer for værtskab og familiens interesser og hobbyer. Vi vil give dig en grundlæggende profil, et brev fra eleven og en samling af billeder. Disse dokumenter bør give dig en god indikation af elevernes personlighed og lade dig vælge den person, der passer bedst til dit hjem. 
 
Når du har valgt din elev, vil vi indskrive dem din lokale skole, og derefter kan placeringen bekræftes, I kan begynde at lære hinanden at kende. 

Mange af vores familier vælger at være værtsfamilie for mere end én studerende. Vi tillader, at studerende deler værelse med hinanden, men vi vil tjekke under interviewet, om vi mener, at værelset tilbyder tilstrækkelig plads til at huse to teenagere. Nogle familier vælger at være værter for to studerende, fordi de gerne vil have støtte til hinanden, men du skal være opmærksom , at ikke alle studerende bliver bedste venner og kan leve meget forskellige og separate liv, mens de er udveksling. 
 
Familier kan være værtsfamilie for studerende af forskelligt køn, men de kan ikke dele værelse. Vi placerer ikke studerende fra samme land i det samme hjem. De skal være fra forskellige lande, deres eneste fælles sprog er engelsk. 

Når alle værtsfamiliechecks er blevet gennemført, og en skoleindskrivning er blevet sikret, vil du derefter kontaktinformationen til din studerende. Vi deler placeringssinformationen med dig og partnerorganisationen samme dag. Partneren vil derefter sende informationen til den studerende. Vi beder værtsfamilierne vente i 24 timer, før de kontakter deres studerende, partneren har tid til at sende detaljerne til dem. Det er bedre, at den studerende får at vide om placeringen fra partneren, i stedet for at blive kontaktet ud af det blå af en værtsfamilie. 
 
Det er vigtigt, at du starter et forhold med din studerende før deres ankomst, da det giver jer alle mulighed for at lære hinanden at kende. Den studerende og deres forældre kan have mange spørgsmål om området, skolen og hvad de skal pakke. Nogle studerende kommunikerer meget med deres familier før ankomsten, mens andre ikke gør det. Uanset hvad har I masser af tid til at lære hinanden at kende, når de ankommer. 

Når vi starter placeringsprocessen med dig, vil vi tale med dig om de lokale skoler, der måske kan indskrive en udvekslingsstuderende. Hvis vi ikke tidligere har placeret en studerende i dit område, vil vi straks kontakte skolerne for at spørge om indskrivning. Denne proces kan tage noget tid, da nogle skoler aldrig har arbejdet med udvekslingsstuderende før og ikke har en politik om deres indskrivning. 
 
Skolen kan muligvis kun tage imod en studerende i 10 måneder grund af finansieringen, de i øjeblikket modtager for EU-studerende. Nogle skoler er glade for at indskrive studerende alle programlængder, fordi de erkender de mange fordele, en udvekslingsstuderende kan bringe til et skolemiljø. Skolen vil bestemme, hvad der er muligt, og vi vil holde dig opdateret om de svar, vi modtager. Vi beder om din tålmodighed, mens vi taler med skolerne, da lærerne er meget travle, og det kan tage flere uger i nogle tilfælde at et fast svar. 

AT BYDE DIN STUDERENDE VELKOMMEN

Vores ankomster i august/september deltager normalt i en ankomstlejr, inden de tager afsted mod deres værtsfamilie og deres nye hjem. Ved afslutningen af disse lejre rejser eleverne derefter med bus eller tog til deres værtsfamilieområde, og vi beder dig om at hente dem fra deres ankomstpunkt. Ankomstdatoen kommunikeres til dig forhånd, og transporten bookes normalt en måned før ankomst. 
 
For ankomster i januar rejser eleverne til din nærmeste lokale lufthavn. Vi foretrækker, at familier henter deres elever fra lufthavnen, men hvis dette ikke er muligt, vil vi arrangere transport for dem. 
 
Ved afrejse forlader alle elever deres lokale lufthavn.

Din studerende vil bo hos dig i en betydelig periode, det er vigtigt, at du ikke behandler dem som gæster. De er en del af din familie, du bør behandle dem sådan. Hvis du falder ind i vanen med at gøre alt for dem i den første uge, bliver det sværere at bryde den vane, og den studerende kan måske ikke forstå, hvad der forventes af dem. 
 
Vis dem, hvor tingene er. Vis dem, hvordan man laver en kop te! Gør det klart, hvad de kan spise i køkkenet, hvordan fjernsynet fungerer, hvor vaskemaskinen er, og hvor de kan finde ekstra toiletruller. Det kan føles meget mærkeligt ikke at behandle en nyankomst som gæst, men det er vigtigt for dig og den studerende, at forventningerne sættes tidligt, da det vil hjælpe jer alle med at lykkes. 
 
Mange familier kan lide at tilbringe en dag med at vise deres studerende rundt i den lokale by. Vis dem, hvordan de kommer til skolen. Nogle har opgaver, der skal udføres, såsom at  et nyt SIM-kort til deres mobiltelefon. 
 
Gør ikke for meget i de første par dage, da den studerende kan være træt. Den mentale anstrengelse ved at tale engelsk og møde nye mennesker og måske komme sig efter jetlag vil tage dem, der er ingen grund til at gøre for meget.

MyEducation har en liste over regler, som studerende skal følge under deres udveksling, og disse bliver kommunikeret til dem før ankomsten og ved orienteringen. Disse regler inkluderer, men er ikke begrænset til: 
 
– Ingen alkohol, rygning eller narkotika 

– Ingen kørsel af motoriserede køretøjer

– Skal arbejde hårdt i skolen 

– Følge værtsfamiliens regler. 


Vi beder dig overveje de regler og forventninger, du ønsker at opstille for din studerende. Hvis du har andre teenagebørn, forventer vi, at du opstiller de samme regler for studerende som for dine egne børn. Forståeligt nok kan du beslutte, at nogle ændringer er nødvendige, mens den studerende bliver bekendt med området og skaber nye venskaber. Tænk , hvilke pligter du forventer, at den studerende skal udføre derhjemme, og hvordan de generelt bør bidrage. Mange familier oplever problemer med overforbrug af skærme derhjemme, overvej, hvordan du kan begrænse telefonog internetbrug og sikre, at lektierne bliver lavet. 
 
MyEducation vil give meget støtte og vejledning som muligt for at sikre, at du er klar til din studerendes ankomst, og vi vil også støtte dine regler, mens den studerende bor i dit hjem.

Sørg for at du taler med den studerende i de første dage om, hvad dine regler og forventninger er. Det er bedst at have en samtale, og i nogle tilfælde kan familier lide at skrive ting ned, især når en studerende har en mere begrænset forståelse af engelsk. 
 
Husk, at det er nemmere at minde en studerende om, hvad der forventes, end at bede dem om at ændre deres forståelse fuldstændigt af, hvad der forventes af dem, mens de bor i dit hjem. 

MyEducation vil sikre en indskrivningsdato for din studerende skolen. Nogle skoler foretrækker at have et møde med dem for at udarbejde deres timeplan, og derefter vender den studerende tilbage den følgende dag, mens andre foretrækker, at den studerende starter dag ét. Vi vil gøre vores bedste for at bekræfte indskrivningsdagen og tidspunktet inden skolestart. 
 
Hvor det er muligt, beder vi om, at en værtsforælder følger den studerende til skolen den første dag, de har støtte og hjælp. Det er en stor fordel for dem at have dig med dem og hjælpe dem med at finde vej. 

FORBEREDELSE TIL ANKOMST

Som værtsfamilie for en MyEducation-studerende er du primært ansvarlig for at tilbyde et omsorgsfuldt miljø for vores studerende at komme ind i. Vi beder dig behandle den studerende som din egen søn eller datter.  dem til at føle sig velkommen, involvér dem i familielivet og støt dem, når de begiver sig ud dette store eventyr. Du har også en værgerolle for den studerende, og vi håber, at du vil hjælpe dem med at forfølge deres interesser og sikre, at de klarer sig godt i skolen og følger med i skolearbejdet samt hjælpe dem med at det meste ud af deres tid i Danmark. 
 
På et materielt niveau forventes det, at du leverer: 
 
– Et værelse til den studerende at bo i. Værelset skal være komfortabelt indrettet, rent og have en seng samt plads til at den studerende kan pakke ud og opbevare deres tøj og ejendele. Den studerende har også brug for adgang til et sted at studere. Dette behøver ikke at være soveværelset, men hvis det er i et andet område af huset, er det vigtigt, at det er stille, de kan koncentrere sig. 

– Alle måltider. Familier skal tilbyde tre måltider om dagen til den studerende. en skoledag beder vi om, at de har adgang til ingredienserne til en skolefrokost (sandwich, frugt, snacks). Familier behøver ikke at lave frokosten, og faktisk er det bedre, hvis den studerende selv laver den. Sørg for, at de ved, hvad de kan bruge, og hvor alt er. Nogle studerende vælger måske at købe deres egen frokost i skolen, hvilket er okay. Bare diskutér, hvad de gerne vil gøre. Hvis en studerende er ude med venner eller deltager i en aktivitet og spiser ude, er du ikke ansvarlig for deres måltid. Hvis de imidlertid vil være hjemme senere grund af en aktivitet, håber vi, at I vil kommunikere sammen for at sikre, at studerende har et måltid. Nogle familier kan lide at spise ude. Da du modtager godtgørelse for den studerende, forventer vi, at du vil købe en drink og hovedmåltid til studerende en restaurant. Hvis de ønsker andre varer, vil det være op til dem at købe dem. 

– Håndklæder og sengetøj. Sørg venligst for kvalitets-håndklæder og sengetøj til at den studerende kan bruge under deres ophold. De studerende forventes ikke at medbringe disse genstande eller købe dem ved ankomsten. 

Alle vores studerende skal godkendes af vores betroede partnerorganisationer over hele verden. Vi arbejder ikke direkte med udenlandske studerende. Dette forhold sikrer, at den studerende og deres forældre får ordentlig støtte og forberedelse til udvekslingsoplevelsen. 
 
Alle studerende skal fremlægge en komplet ansøgningspakke, herunder en medicinsk formular udfyldt af en læge, lærererklæringer, skolerapporter og personlige dokumenter. De studerende bliver også interviewet af personale fra vores partnerorganisation for at vurdere deres forventninger og forståelse af udvekslingsoplevelsen. dette møde vil deres engelske færdigheder også blive vurderet. 
 
Efter accept og inden ankomsten deltager alle studerende i en før-afrejse-orientering, hvor detaljerne om udvekslingen drøftes, og regler og forventninger gøres klare. Denne orientering støttes også af håndbøger og andre forberedelsesdokumenter. 
 
Ved ankomst til Danmark deltager alle studerende i en ankomstorientering. Afhængigt af deres ankomsttidspunkt udføres dette enten som en gruppe en ankomstlejr eller lokalt af deres områdeansvarlige. Her drøftes alle detaljer om udvekslingen igen, men denne gang med fokus Danmark. 

Før din studerende ankommer, vil du modtage nyhedsbreve og forberedelses-e-mails for at hjælpe dig med at overveje, hvad der er nødvendigt, når du er værtsfamilie, og hvordan du bedst kan håndtere oplevelsen. Du vil også modtage en informationshåndbog. Nogle uger før ankomst vil du blive bedt om at deltage i en ankomstorientering for værtsfamilier, hvor vi vil drøfte detaljerne vedrørende værtskabet og besvare eventuelle spørgsmål, du måtte have. 
 
Efter ankomsten vil du fortsætte med at modtage støtte fra din områdeansvarlige og MyEducation-kontorteam.

Ved ankomst beder vi om, at huset er i god stand, således at den studerende får et positivt førstehåndsindtryk af dit hjem. Deres soveværelse bør være klar til deres ankomst. 
 
Nogle familier kan lide at sammensætte en lille velkomstpakke til den studerende, der måske kan inkludere lokale kort, bus- og togtidspunkter, brochurer om lokale seværdigheder, skoleoplysninger osv. Nogle typiske danske lækkerier er altid en fin gestus også. 

UNDER UDVEKSLINGEN

Kommunikation er nøglen til succes for udvekslingen. Opfordr din studerende til at tale med dig om deres dag i skolen og hvordan de føler om oplevelsen. Er de glade i skolen og derhjemme? At åbne denne kommunikationslinje vil hjælpe jer alle til at lykkes og sikre, at I begge får mest muligt ud af oplevelsen. 
 
Hjemve kan være et problem, som mange studerende oplever, det hjælper, hvis du sørger for, at den studerende ikke tilbringer meget tid alene deres værelse eller taler med deres familie og venner hjemmefra. Jo mere tid de tilbringer isoleret denne måde, jo sværere vil det være for dem at overvinde hjemve og kulturel tilpasning. 
 
Foreslå aktiviteter, som de kan lave i weekenderne, og involvér dem i dine ugentlige aktiviteter. Hvis du går i fitnesscenteret eller tager en gåtur, prøv at tage din studerende med. Tag dem med til lokale seværdigheder og gør dem opmærksomme lokale begivenheder. Opfordr dem også til at mødes med nye bekendtskaber i skolen for at hjælpe dem med at opbygge venskaber. Gør det klart, om din studerende er velkommen til at tage en ven med hjem. 
 
Mild opmuntring er nødvendig for alle studerende, men nogle kan have brug for lidt mere hjælp end andre. Selvom du måske forventer, at alle ansøgere til programmet er meget udadvendte og modige, er det ikke tilfældet. Nogle studerende vil starte med at tage alt i stiv arm, mens andre er ret generte og nervøse for at prøve nye ting, du skal måske justere din måde at involvere dig for at støtte dem i overensstemmelse hermed. Med tiden vil de venner og blive travlere, og du vil se dem udvikle sig og sprede deres vinger mere. 

Vi håber, at alle studerende vil gribe enhver mulighed for at møde nye mennesker og prøve nye oplevelser, men nogle er mere tøvende end andre. MyEducation mener, at det er afgørende, at alle studerende deltager i mindst én klub, mens de er udveksling. Det hjælper dem med at holde sig beskæftiget, møde mennesker med lignende interesser, og de vil også få det meget sjovt. Som værtsfamilie vil vi bede dig om at hjælpe din studerende med at finde en klub, de gerne vil deltage i, og derefter sørge for, at de bliver involveret. En fast, men venlig motivation er nødvendig for nogle studerende, da de måske er nervøse for at prøve nye ting. 
 
Ud fra din students profil og samtaler med dem før ankomsten ville det være fantastisk, hvis du kan undersøge mulighederne for dem i det lokale område. Nogle skoler tilbyder en række aktiviteter, mens andre ikke gør det. Hvis din studerende ønsker at deltage i spejder eller et kor, vil al hjælp, du kan tilbyde for at finde dem en klub og dem tilmeldt tidligt, gøre meget for at hjælpe dem med at lykkes og falde hurtigt til i programmet. 

Din områderepræsentant er en lokal person, der er frivillig hos MyEducation. De er personer, der nyder at arbejde med unge mennesker eller tidligere har været værtsfamilie og kender fordelene ved udvekslingen. Områderepræsentanterne er der for at støtte dig og den studerende igennem oplevelsen. 
 
Områderepræsentanten har en fastlagt niveau af kontakt, de skal have med de studerende, og dette indebærer en blanding af opkald og møder hver måned. MyEducation har ikke en fastlagt tidsplan for kontakt med værtsfamilier, da vi foretrækker, at du og områderepræsentanten finder ud af, hvad der er nødvendigt. Vi beder om, at områderepræsentanten er i kontakt med dig hver måned, men du kan afgøre, hvordan I kommunikerer. Mellem disse opkald og møder kan både du og den studerende kontakte områderepræsentanten, når det er nødvendigt. 

Kommunikation er vigtig under udvekslingsoplevelsen. Hvis der opstår et problem, er det afgørende, at du taler med nogen om det tidligt. Jo længere tid du lader et problem ligge, jo sværere er det at løse. 
 
Med mindre problemer håber vi, at du kan tale direkte med den studerende og forklare problemet og sørge for, at den studerende forstår reglerne og forventningerne. For flertallet af problemer kan en klar samtale løse problemer meget hurtigt. 
 
Hvis et problem er større, f.eks. hvis den studerende isolerer sig fra familien eller bryder reglerne, er det vigtigt, at du kontakter din områderepræsentant, hvis du har brug for hjælp. Igen, jo før problemet bliver rejst, desto mere kan vi gøre for at hjælpe. Du kan føle, at områderepræsentanten skal bekræfte den besked, du har givet den studerende om et problem, eller du kan bede dem kontakte den studerende, fordi du er bekymret for dem. 
 
Vi beder om det samme af vores studerende. Hvis der er et mindre problem, håber vi, at de kan tale direkte med dig om det og hjælp. For mere komplekse problemer kan den studerende måske først tale med områderepræsentanten. I denne situation kan områderepræsentanten derefter komme og tale med dig om bekymringen. For mere komplicerede problemer kan det være nødvendigt med et møde mellem dig, den studerende og områderepræsentanten for at diskutere problemet. Vi håber, at alle vil komme til dette møde med et åbent sind og være villige til at videre og støtte hinanden. 
 
Hvis alvorlige problemer ikke kan løses, vil vi arbejde at finde en ny værtsfamilie til den studerende. At finde en familie kan tage flere uger, vi bede om tålmodighed, mens denne proces gennemføres. 

Nogle familier har ferier booket i den periode, hvor en studerende bor hos dem. Nogle studerende rejser med deres familie, og i denne situation forventes det, at denstuderende betaler for deres indkvartering og rejse, hvis det er nødvendigt. Det er vigtigt at drøfte disse omkostninger med den studerende tidligt, da nogle har mere begrænsede budgetter end andre. 
 
Hvis du tager ferie uden din studerende, beder vi dig om at kommunikere dine rejsedatoer tidligt som muligt til MyEducation-teamet. Vi vil derefter arbejde sammen med dig for at finde en midlertidig familie til den studerende. De studerende har ikke lov til at overnatte i værtsfamiliehjemmet uden en voksen til stede. Hvis den studerende skal flytte til en anden familie, mens du er væk, vil den midlertidige familie modtage godtgørelse for at være vært for studerende, og din månedlige betaling vil blive justeret i overensstemmelse hermed. 

Nej. Den studerende forbliver udveksling i hele programperioden. De vil tilbringe skoleferier og jul sammen med dig hjemme. 
 
Særlige omstændigheder kan føre til, at MyEducation tillader en studerende at vende hjem i en kort periode, men dette er ikke almindeligt. 

Et udvekslingsprogram er ikke en tid for de studerende at tage rundrejse i landet og se hele Danmark. Vi forventer ikke, at familier rejser overdrevet meget med deres studerende. Vi håber dog, at du vil gøre en indsats for at vise dem lokale attraktioner og vise dem ting, som du kan håndtere og har råd til. Alle studerende er ansvarlige for deres egne billetter til attraktioner, du behøver ikke budgettere for dette. Alle studerende er taknemmelige for de muligheder, de får tilbudt, og vi håber, at I alle sammen kan opleve sjove ting sammen. 
 
MyEducation sigter mod at tilbyde to ture i løbet af de 10 måneder, men antallet af elever påvirker, om turene kan gennemføres. Vi plejer at arrangere en weekend i København. Alle detaljer deles med de studerende tidligt som muligt, de kan vælge, om de ønsker at deltage. Disse ture er en ekstra omkostning for dem, og selvom vi forsøger at holde omkostningerne lave som muligt, vil ikke alle studerende vælge at deltage. 

Bliv værtsfamilie i dag!